You got to fight

Jag sitter och kollar på Sanningens Ögonblick. Det är inte ett program jag brukar se och det här är nog en engångsföreteelse. Men jag får ont i magen. Killen som blir utfrågad har precis kommit ut som bisexuell. Hans flickvän skrattar och bästa kompisen och pappan ser trumpna och besvikna ut. Varför har folk så svårt att bara acceptera en sexuell läggning som är annorlunda än hetero? Nu kan det ju vara så att de faktiskt gör det, men det går att läsa av deras ansiktsuttryck så tydligt. Det känns inte riktigt bra för dem. Pappan uttrycker det som "det är inte något jag kan göra något åt".. Suck.

Jag kanske inte tycker att jämställdhet är det viktigaste som finns och jag kanske inte kämpar lika hårt för kvinnornas rätt som andra. Men är det något jag faktiskt kämpar för och alltid kommer att göra så är det homo- bi- och transsexuellas rätt. Det gör ont i mig när ordet bög används som slagord och när folk påstår att det är äckligt. Jag blir arg. Och besviken. För det är här jämställdhet och hbt-personernas tillvaro skiljer sig åt. Det är ingen som kollar snett och konstigt på dig på gatan bara för att du är kvinna. Men håller du en samkönad i handen när du traskar Drottninggatan fram kan du ge dig fan på att det tisslas, tasslas och kastas blickar.

Jag får ont i magen bara jag tänker på det. Att vara homo- bi- eller transsexuell idag kan inte vara det lättaste. Så lämna jämställdheten för ett tag och jobba istället för något som är i behov av det.

[Kommentarer ]
Postat av: S A O S . B L O G G . S E

Vilken tjusig blogg minsann! :)

2009-03-09 @ 03:28:13
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: elin

jag gillar din header! :)

2009-03-09 @ 19:12:08
URL: http://elinvendela.devote.se
Postat av: Betty

Det gör också mig väldigt ledsen att se att folk bryr sig så mycket om vem folk väljer att älska och spendera sin tid med. För det är ju det det handlar om. Det är ju bara kärlek mellan två människor. Och jag kan bli jätteupprörd ibland över folk som fortfarande ser det som något konstigt eller fel. Tror det handlar lite om en generationsfråga också. Dom flesta äldre är uppväxta i ett samhälle där det aldrig har varit okej att vara homo och då reagerar dom flesta på det sättet.

Om det är några som jag verkligen står upp för så är det dom homosexuella och såklart trans/bi. Skulle kunna skriva så mkt om det här hehe...

Tyvärr tror jag att det kommer ta 10-20 år till innan det är helt accepterat i vårat samhälle.

2009-03-09 @ 21:58:50
URL: http://ultimatenicole.webblogg.se/
Postat av: Jessica

Cool blogg kolla gärna in min !

2009-03-10 @ 16:47:12
URL: http://hejdu.blogg.se/
Postat av: Betty

svar: Jag tycker helt klart att ALLA ska få gifta sig om det är det man vill. Men samtidigt så kan jag förstå ur kyrkans och kristendomens perspektiv varför dom inte får det. (Och med det sagt så tycker jag absolut att det är fel att dom inte får det.) Dom följer ju bibeln (som är så otroligt gammalmodigt) och homosexualitet ses väl som en synd om jag fattat det rätt. Jag respekterar folk som är troende, men jag själv är inte det. Men jag tror att religioner i allmänhet gör klyftan ännu större mellan människor och det är så synd.

Adoption ska vara en självklarhet också! Men eftersom många länder som man brukar adoptera ifrån, är väldigt strikta när det kommer till religion, så tror jag att det kommer ta många år till tyvärr:( Är så trist med alla trångsynta människor som inte kan låta folk leva det liv som dom vill. För dom skadar ju inga eller vill någon nåt ont. Jag känner verkligen för alla HBT- personer.

2009-03-10 @ 22:22:03
URL: http://ultimatenicole.webblogg.se/
Postat av: Betty

Läste nyss förresten att homosexuella kommer att få kunna ingå i äktenskap nu ifrån den första maj i år, yey!!

2009-03-10 @ 22:30:19
URL: http://ultimatenicole.webblogg.se/

What did you want to say?

Name:
VIP?

E-mail: (won't be published)

URL/blog:


Words:

Trackback
RSS 2.0