"Så bra är jag inte"

Fotbollsspelande Mathilda visste redan tidigt att hon i ett framtida yrke ville få utlopp för sin kreativa sida. Och med sin "glada, roliga och omtänksamma" personlighet hoppas hon att kunna resa till världens alla hörn.


Barndom

Vid lunchtid sitter jag vid ett bord för två i Mediagymnasiets cafeteria. Mitt emot mig har jag en sprudlande glad Mathilda Hedin Ekwall som inte har något emot att svara på mina frågor. "Fram tills jag var tre år bodde jag i Solna men nu är jag bosatt i Nacka och jag trivs här. Det är inte mitt i stan och inte heller ute på landet". Under sina första år på jorden var hon en rund och snäll tjej som älskade Pippi, "hon var så stark och cool, pappa fick alltid vara Lilla Gubben". Idag har Mathilda ingen förebild, hon säger att hon istället trivs så bra med sig själv.

Fritid och intressen
På fritiden spenderar Mathilda tid på fotbollsplanen och med vänner. Detta dokumenterar hon gärna med hjälp av kameran. Trots att hon tycker att fotboll är roligt är det inte något hon i framtiden vill satsa på, "så bra är jag inte".

Mat tar upp en stor del av Mathildas liv och hon äter och dricker det mesta. "Jag känner stor skillnad på olika cola-sorter. Jag måste utan tvekan vara en av Coca Colas främsta kunder", säger hon och skrattar glatt.

Studier
Anledningen till att Mathilda numera går på MediaGymnasiet är att hon vill utveckla sitt stora intresse för fotografi. "Jag har alltid varit intresserad men det är inte förens nu jag har insett att det är vad jag vill jobba med. Tidigare var jag mer inriktad på något inom inredning men utbildningen passade inte mig. Det var för mycket matte".

Framtid
Om 10 år ser Mathilda sig själv som en framgångsrik fotograf som reser världen runt. "Jag vill porträttera människor i olika situationer. Det är så roligt när man får fram deras rätta jag och det blir fina minnen" säger hon och gestikulerar vilt med armarna. Drömresmål är USA, Egypten och Afrika. Hon vill dock ha kvar en fast bostad i Nacka dit hon kan återvända när resandet tar slut. "Om jag har hittat den rätta vid den tidpunkten vill jag även ha barn" avslutar Mathilda och ler finurligt.

(min text till intro-kursen i journalistik, vackert personporträtt, right?)


[Kommentarer ]

What did you want to say?

Name:
VIP?

E-mail: (won't be published)

URL/blog:


Words:

Trackback
RSS 2.0